آشنایی با انواع قهوه ؛ تفاوت فرانسه با ترک و اسپرسو و قهوه دمی چیه؟

آشنایی با انواع قهوه ؛ تفاوت فرانسه با ترک و اسپرسو و قهوه دمی چیه؟
در ادامه مطلب تفاوت انواع تفاوت دماوری قهوه و تفاوت دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا را می خوانید پس با ما باشید.
قبل از شروع داستان کشف قهوه را برایتان نقل می کنیم.

داستان کشف قهوه

می گویند روزی در کشور آفریقا چوپانی گوسفندانش را برای چریدن برده و متوجه می شود بز هایش از برگ های یک بوته خوردند و بعد از آن بسیار سرحال و پر جنب و جوش شده اند.آن دانه های خوش رنگ قهوه بود و آن بوته، درخت قهوه! عکس بوته قهوه را در پایین ببینید.

انواع قهوه

1- قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، قهوه ای نسبتاً رقیق است. و در لیوان یا فنجان بزرگ سرو می شود. برعکس اسپرسو که در فنجان های کوچک مصرف می شود. 
نکته دیگر اینکه در قهوه فرانسه خبری از شعله مستقیم نیست، برعکس قهوه عربی و ترکی،که قهوه را با حرارت مستقیم  زغال یا شعله دم می کنیم.

قهوه فرانسه چقدر کافئین دارد؟
کافئین قهوه فرانسه هم می توان گفت زیاد است و هم کم!
در حالت عادی کافئین قهوه فرانسه کمتر از باقی قهوه‌ها است. چون رقیق تر است. اما ادر صورتی که یک فنجان بخورید اگر یک لیوان بزرگ بخورید، کافئین بیشتری به بدنتان خواهد رسید.
به طور مثال کافئین یک فنجان اسپرسو، 3 برابر یک فنجان قهوه فرانسه می باشد. ولی چون قهوه فرانسه معمولاً در لیوان یا فنجان بزرگ سرو می شود، در کل کافئین آن از اسپرسو و بقیه قهوه‌ها بیشتر می گردد.
نکته: البته بدانید که کافئین قهوه تا حدود  زیادی به نوع دانه های قهوه هم بستگی دارد. هر چقدر میزان درصد روبوستا در یک بسته قهوه بیشتر باشد، کافئین آن هم بیشتر خواهد شد.

فرانسه قهوه مناسب مهمان

 برای پذیرایی از مهمان قهوه فرانسه بسیار عالی است. زیرا به مقدار زیاد با یکبار دم می توان تهیه کرد. می توانیم آن را مثل چای، در ظرف قوری مانند بریزیم و از برای پذیرایی از آن استفاده کنیم. در ضمن دیرتر هم  کهنه و سرد می‌شود.
قهوه فرانسه را می توانید چندین ساعت در قوری گرم نگه‌دارید.

دستگاه‌های تهیه قهوه فرانسه

معمولا برای تهیه قهوه فرانسه، از دو ابزار استفاده می شود: قهوه ساز برقی و فرنچ پرس (French press).
عکس فرنچ پرس را در زیر می بینید:

فرنچ پرس از یک بدنه اصلی، یک اهرم پرس و یک درپوش تشکیل شده است.
قیمت یک فرنچ پرس خوب بین 200 تا 250 هزار تومان است. (برای خرید فرنچ پرس کلیک کنید)
این هم عکس نمونه یک  قهوه‌ساز برقی (مخصوص قهوه فرانسه)

قهوه فرانسه ساز برقی

2- قهوه اسپرسو

یکی از پر طرفدارترین  قهوه‌ها، اسپرسو می باشد. روشی که با فشار بالای آب در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود. دلیل مهم در محبوبیت اسپرسو آن است که این نوشیدنی بیشترین طعم ممکن را از دانه قهوه خارج می کند و به بیانی غلیظ ترین نوع قهوه می باشد. برای همین، کسانی که دوست دارند طعم عمیق و واقعی قهوه را تجربه کنند از طرفداران اسپرسو می باشند. در ضمن اسپرسو پایه اکثر نوشیدنی های کافه ای است.

اسپرسو با دو روش تهیه می‌شود:
تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز و تهیه اسپرسو با موکاپات( روی گاز).
قیمت یک اسپرسوساز برقی به مدل آن بستگی دارد، و ازسه میلیون تومان به بالا می باشد. و ظاهری شبیه این دارد.

آشنایی با انواع قهوه،تفاوت فرانسه با ترک و اسپرسو و قهوه دمی

موکاپات که روی گاز قرار می گیرد با توجه به حجم آن که می تواند یک کاپ، دو کاپ، تا شش کاپ باشد قیمت آن از 150 هزارتومان تا 300 هزار تومان است. و ظاهری شبیه به این دارد. 

3- قهوه ترک

قهوه ترک، قهوه‌ای است سنتی با دانه های ریزتر که برای فال قهوه هم استفاده می شود. که حدود 600 سال پیش در دربار پادشاه عثمانی (همان ترکیه امروزی) رواج پیدا کرد.
جِذوه (jezve) ظرف مخصوصی است که در آن قهوه ترک درست می‌شود. جذوه را معمولاً روی شن یا اجاق می‌گذارند تا جوش بیاید.(برای خرید جزوه کلیک کنید). عکس جذوه را در پایین می‌بینید:

قهوه جوش جذوه، مخصوص تهیه قهوه ترک

قهوه ترک از قهوه اسپرسو رقیق‌تر و از قهوه فرانسه غلیظ تر می باشد. معمولاً  روی سطح قهوه ترک لایه‌ای از کف نسبتا غلیظ به چشم می خورد. در ته فنجان قهوه ترک، مقداری پودر آن می‌شود، که برای گرفتن فال قهوه از نقش این پودر ها استفده می کنند. برای همین فقط از قهوه ترک برای گرفتن فال قهوه می توان استفاده کرد.>> آموزش کامل تهیه قهوه ترک را اینجا می‌توانید ببینید

4- قهوه فوری

آسان ترین روش تهیه قهوه همان طور که از اسمش پیداست قهوه فوری است. کافی است پودر قهوه فوری را داخل لیوان آب جوش خود بریزید و هم بزنید.
 قهوه فوری را در ایران معمولا با نام  کافی میکس یا نسکافه می شناسند. البته نسکافه نام برندی از قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید می‌گردد.

پودر قهوه فوری

قهوه فوری بخوریم یا دمی؟

 کلاً قهوه فوری و نسکافه، طعم و عطر خوبی دارد و تهیه آن آسان است.
اما قهوه فوری به‌ اندازه قهوه اسپرسو و دمی کافئین‌ کم تری دارد. و مهم تر آن که حاوی افزودنی هم هست. ضمن آن که قیمت گران تری هم دارد. چه نسکافه شیشه‌ای بخرید چه دانه‌ای (کافی مکیکس)، قهوه‌ای که خودتان دم می کنید، سالم‌ تر، مفید‌تر و ارزان‌تر از قهوه فوری است.

انواع قهوه، تفاوت عربیکا و روبوستا

در حالت کلی سه نوع دانه ی قهوه داریم. قهوه عربیکا، قهوه روبوستا و قهوه لیبرکا.
روبوستا و عربیکا و لیبرکا در واقع نژاد و نوع دانه‌ قهوه است. نوع نوشیدنی قهوه نیست.
اما ما نوع نوشیدنی قهوه داریم که روشی برای دماوری و تهیه قهوه است (مثل ترک و فرانسه و اسپرسو) و هم سه نوع دانه قهوه داریم (که می‌شود روبوستا و عربیکا و لیبرکا). دانه روبوستا کافئینش بالا و تلخ است. اما دانه‌ عربیکا کافئینش پایین است و کمی به ترشی می‌زند.  اگر چه در دنیا بیشتر دو نوع دانه قهوه عربیکا و روبوستا وجود دارد، اما طعم‌های متفاوتی را می‌توان با قهوه خلق کرد. در واقع قهوه ها با هم فرقی ندارند! اما کجا با هم فرق دارند؟ تفاوت در شیوه تهیه و رست دانه قهوه هاست که نوشیدنی های مختلف را ایجاد می کند.

تفاوت ظاهری دانه عربیکا و روبوستا

⇐ قهوه عربیکا

قهوه عربیکا پرطرفدارترین نوع قهوه است؛ به همین دلیل بیشترین سهم تولید قهوه در جهان را دارد. سهم قهوه عربیکا از کل قهوه‌ تولیدی در دنیا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. ارتفاع درخت این گیاه از ۹ تا ۱۲ متر متفاوت است، اما در حال حاضر، درختان قهوه عربیکایی که برای مصارف تجاری کاشته می‌شوند، برای راحتی در برداشت محصول، فقط حدود ۴٫۵ تا ۵ متر ارتفاع دارند

⇐ قهوه روبوستا

گونه‌ دیگر قهوه‌ پرمصرف در جهان، قهوه روبوستا است که سالانه حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد از تولید قهوه جهان را به خود اختصاص می‌دهد.گیاه قهوه روبوستا مختص مناطقی با ارتفاع پایین است و بیشتر در مجاورت دریا و در مناطقی با حداکثر ارتفاع ۸۰۰ متر از سطح دریا رشد می‌کند. ارتفاع درخت قهوه روبوستا تا ۱۲ متر است، به نحوی که معمولا کشاورزان برای برداشت این محصول از نردبان‌های بلند استفاده می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گیاه قهوه روبوستا میزان مقاومت آن در شرایط آب‌وهوایی مختلف است. گیاه قهوه روبوستا به میزان آب کمتری برای رشد نیاز دارد و مقاومت بیشتری دربرابر شرایط بد آب‌وهوایی و آفات مختلف دارد. همین ویژگی این گیاه سبب گسترش آن در سطح جهان شده است.

برخی از مزیت‌های قهوه روبوستا نسبت به قهوه عربیکا عبارت‌اند از:

 

  • رشد در مناطقی با ارتفاع کمتر
  • مقاومت بیشتر در برابر آفات و حشرات (به‌دلیل کافئین بیشتر)
  • مقاومت بیشتر دربرابر کم‌آبی
  • مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا
تفاوت دانه قهوه عربیکا و روبوستا

تفاوت ظاهری قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

اولین تفاوت قهوه‌های عربیکا و روبوستا در شکل دانه‌ها و یا لوبیای قهوه است.

⇐ مشخصات ظاهری قهوه عربیکا:

دانه‌هایی تخت و صاف

دانه‌هایی بیضی‌تر از قهوه روبوستا

دارای انحنا در خط وسط لوبیای قهوه

⇐ مشخصات ظاهری قهوه روبوستا:

دانه‌هایی کوچک‌تر از قهوه عربیکا

دانه‌هایی گردتر از قهوه عربیکا

دارای خط صاف در وسط لوبیای قهوه و نداشتن انحنا در خط وسط لوبیای قهوه

قیمت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

قیمت قهوه عربیکا از قهوه روبوستا بیشتر است، به دو دلیل:

  • محبوبیت این قهوه و در نتیجه افزایش تقاضا (همان طور که می‌دانید، اولین اثر افزایش تقاضا افزایش قیمت است)
  • حساسیت بالای این گیاه به شرایط آب‌وهوایی و آفات

میزان کافئین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

قهوه عربیکا در مقایسه با قهوه روبوستا میزان کافئین کمتر و طعم شیرین‌تری دارد. میزان کافئین قهوه عربیکای مناطق مختلف با هم متفاوت است و این مقدار بین ۰.۸ تا ۱.۵ درصد متغیر است. همان طور که در بالا اشاره شد، قهوه روبوستا میزان کافئین بیشتری نسبت به قهوه عربیکا دارد. میزان کافئین این نوع قهوه بین ۱.۵ تا ۴ درصد است که براساس منطقه‌ای که قهوه در آن کشت می‌شود متفاوت است.

اسیدیته قهوه عربیکا و روبوستا

اسیدیته میزان ترشی قهوه است. یک فنجان قهوه علاوه بر طعم تلخ، دارای مقداری ترشی است که همان اسیدیته قهوه است. اسیدیته قهوه براساس مناطق کشت قهوه متفاوت است اما به‌طور کلی، اسیدیته قهوه‌های عربیکا از قهوه‌های روبوستا بیشتر است. البته قهوه‌های روبوستا با اسیدیته بالا هم وجود دارند.

تلخی قهوه‌های عربیکا و روبوستا

یکی دیگر از تفاوت‌های قهوه‌های عربیکا و روبوستا، میزان تلخی قهوه است. به‌طور کلی، قهوه‌های عربیکا طعم مطلوب‌تر و تلخی کمتری نسبت به قهوه‌های روبوستا دارند. اگر شما به قهوه‌ با طعم تلخ‌تر علاقه‌مند هستید، بهتر است از قهوه روبوستا استفاده کنید. علاوه بر نوع قهوه، میزان رست قهوه نیز در میزان تلخی آن تاثیرگذار است. هرچه میزان رست قهوه بیشتر باشد تلخی قهوه بیشتر خواهد بود. قهوه‌های مدیوم از قهوه‌های لایت تلخ‌تر و قهوه‌های دارک از قهوه‌های مدیوم تلخ‌تر هستند.

چربی قهوه‌های عربیکا و روبوستا

قهوه عربیکا دارای چربی بیشتری نسبت به قهوه روبوستا است. به‌دلیل چربی بالاتر، بهتر است کمتر از قهوه عربیکا در کنار لبنیات چرب مانند خامه استفاده کنید. اگر هم قصد دارید از خامه در کنار قهوه استفاده کنید، از قهوه روبوستا و یا ترکیبی از قهوه عربیکا و روبوستا استفاده کنید.

مناطق کشت قهوه عربیکا و روبوستا

گیاه قهوه عربیکا مختص مناطق اتیوپی و سودان است اما امروزه این گیاه در کشورهای برزیل، جامائیکا، کلمبیا، کاستاریکا، کنیا، آنتیگوا گواتمالا، پرو و اتیوپی تولید می‌شود. گیاه قهوه روبوستا در آفریقا کشف شد و پرورش آن به‌صورت صنعتی از اندونزی آغاز شد اما اکنون با گسترش استفاده از قهوه در جهان، این گیاه در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی، هند و اوگاندا با کیفیت خوب تولید می‌شود.

13 نوع نوشیدنی قهوه

13 نوع نوشیدنی قهوه ، احتمالا شما هم وقتی خودتان یا با دوستانتان به قهوه فروشی یا کافی شاپ رفته باشید گاهی اوقات متوجه نام های عجیب و جدید نوشیدنی هایی از جنس قهوه شده اید. اما با وجود نام های متنوع این نوع نوشیدنی ها یک وجه تشابهی میان آن ها وجود دارد. پایه ی تمام این نوشیدنی ها همان قهوه یا دم کرده آن می باشد .
در این مقاله قصد داریم این نوشیدنی هارو بیشتر بشناسیم و ترکیباتش رو معرفی کنیم.

انواع نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو

اسپرسو مادر بسیاری از قهوه هاست. در واقع در کافه ها با همین نوع قهوه مدل های مختلفی از قهوه را تهیه و آماده می کنند. اسپرسو از لحاظ کیفیت و طعم هم شجزو بهترین های خانواده قهوه به حساب می آید. آشنایی با طعم، میزان کافئین و مواردی از این دست برای هر قهوه به شما کمک می کند که در کافه ها انتخاب بهتری متناسب با علاقه و طبع خود داشته باشید. در نوشیدنیهای قهوه بر پایه اسپرسو شیر هم یکی دیگر از اجزای مهم این نوع قهوه ها به حساب می آید. و برخی آنها را نوشیدنیهای بر پایه شیر می دانند. دستگاه اسپرسو ساز در ایتالیا اختراع شده است. به همین علت واژه های مربوط به این نوع نوشیدنی ها از واژگان ایتالیایی هستند.

ساده ترین نوع نوشیدنی قهوه :

قهوه سیاه (دمی یا ترک)

قهوه سیاه ساده ترین نوع آماده سازی قهوه است که ابتدا دانه های آسیاب شده قهوه با آب خوب ترکیب شده و روی حرارت دم می شکد و گرم سرو می شود. بسته به ذائقه و سبک می توان به آن شیر یا شکر نیز اضافه کرد؛ کیفیت قهوه مورد استفاده در این نوع نوشیدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. (و برای لاغری قهوه سیاه خورده می شود.)

انواع فال قهوه
قهوه اسپرسو

اسپرسو که با نام قهوه سیاه کوتاه نیز شناخته می شود، یک شات قهوه است. آب گرم بیشتری اضافه نمی شود و در نتیجه یک نوشیدنی قوی و خوش طعم ایجاد می شود.یک شات اسپرسو، که اساس بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر قهوه را تشکیل می‌دهد، با فشار دادن آب داغ به دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه تولید می‌شود.

قهوه دوپیو (یا دابل)

در زبان ایتالیایی به معنای دوتایی است. دوپیو شات اسپرسو بدون آب داغ یا شیر اضافه شده است که نتیجه 60 میلی لیتر قهوه است.

قهوه آفوگاتو

 اگر یک پیمانه بستنی وانیلی و دو شات اسپرسو داغ را با هم ترکیب کنید و یک آفوگاتو خواهید داشت. معمولا این نوع نوشیدنی به عنوان دسری بعد از غذا خیلی طرفدار دارد.

کاسکارا قهوه لاکچری اسپانیایی ها

این نوشیدنی همراه با پوست گیلاس در کنار آن یک نوشیدنی محبوب در بین اسپانیایی ها به حساب می آید و طعم عالی و خوبی دارد، اما برخی در واقع از پوست این گیلاس نوشیدنی تهیه می کنند.

کاپوچینو

کاپوچینو یکی از پرطرفداران ترین نوشیدنی های قهوه که عموما با کف روی آن شناخته می شود، از یک قسمت (یک شات) اسپرسو، یک قسمت شیر پرچرب و غلیظ و یک قسمت فوم کف شیر روی آن با پودر شکلات تشکیل می شود.

آمریکانو

آمریکانو با طعمی مشابه قهوه سیاه، از یک شات اسپرسو رقیق شده در آب داغ تشکیل شده است.نکته حرفه ای: اگر خودتان آمریکانو را درست می کنید، ابتدا اسپرسو را بریزید، سپس آب داغ را اضافه کنید. اصطلاح آمریکانو برمیگردد به سالهای ۱۹۷۰ کلمه کافه آمریکانو یک کلمه ایتالیایی است که عده ای می‌گویند در زمان جنگ جهانی دوم یک سرباز آمریکایی عادت داشت اسپرسو را با آب داغ رقیق کنند و بنوشند.

ماکیاتو

نوعی نوشیدنی ایتالیایی با پایهٔ قهوه است که از ترکیب اسپرسو مقدار خیلی کمی شیر (به صورت کف شیر) درست می‌شود در ایتالیایی کافه به ‌معنای قهوه و ماکیاتو به ‌معنای «خال‌خال»، «نشان‌دار» یا «لکه‌دار» شده‌است و در این نوشیدنی، اشاره به مقدار خیلی کم شیری دارد که پس از آماده‌سازی به صورت کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری بر روی یک فنجان اسپرسوی داغ گذاشته می‌شود و آن را نشان‌دار می‌کند

لاته

 نوعی نوشیدنی قهوه‌ است که از ترکیب اسپرسو با شیر بخار داده شده بدست می آید. کافه لاته در لغت به معنای قهوه (کافه) و شیر (لاته) می‌باشد و برای تهیهٔ آن قهوهٔ اسپرسو را با شیر داغ یا بخار داده شده ترکیب کرده و رویش را با کف شیر می‌پوشانند. این نوشیدنی معمولاً در فنجان (کاپ) سرو می‌شود.

ریسترتو

ریسترتو همان اسپرسو می باشد اما در حجم و اندازه کوچکتر و غلیظ تر مشابه اسپرسو می باشد که معنای اسپرسوی کوچک‌ شده نیز تعبیر می‌شود. کافئین و تلخی کمتر از ویژگی های این نوشیدنی می‌باشد. یک شات ریسترتو ۱۵ میلی لیتر است. درواقع بزرگترین تفاوت اسپرسو و ریسترتو در مقدار حجم اسپرسو است.به طور کلی فرایند زمان عصاره گیری و حجم در ریسترتو کوتاه تر است

پیکولو لاته

پیکو لاته یک قهوه بسیار خوش طعم است که نوعی قهوه لاته در فنجان اسپرسو است،این قهوه با اضافه کردن شیر بخار داده می شود و ملایم شده و می توانید مقداری شکر نیز به آن اضافه کنید و دو روش برای تهیه آن وجود دارد:یک با یک شات اسپرسو و یک شات رسپریتو

بهترین قهوه ایران کدام است: واقعیت این است که قهوه به صورت  خام به بازار ایران وارد می شود. این دانه ها بعد از پردازش بسته بندی می شود. بنابراین  کشاورزی ایران و  بازار ایران هیچ فعالیتی در زمینه تولید قهوه ندارد. در حقیقت دانه های قهوه  به صورت خام وارد کارخانه  می شود و در کارخانه رست (برشت) وبسته بندی می گردد. دومین تجارت بزرگ در جهان بعد از نفت، قهوه است. حدود 8 برند قهوه، در حال حاضر  به پردازش سنتی در ایران مشغول هستند. بعضی از بهترین برندهای قهوه ایرانی را به شما معرفی می کنیم:برند قهوه ایرانی تام کینز، قهوه برند ایرانی لمیز، قهوه لم، قهوه رستم، برند قهوه هایک، لاواتزا، بی آر تی، ساوانتا، دونیسی، مهمت افندی.

بهترین نوع قهوه کدام است؟

وقتی می خواهید قهوه بخرید میان انواع انتخاب ها سر در گم می شوید که با این همه تنوع قهوه قهوه مناسب من کدومه؟
در حقیقت یک نوع پیشنهاد برای همه کار ساز نیست.کسی که می خواهد قهوه بنوشد تا بیدار بماند یا کسی که می خواهد بی خواب نشود، کسی که برای لاغری قهوه می خواهد و کسی که با خوردن قهوه طپش قلب می گیرد و….برای انتخاب درست یا با مشاورین قهوه ما صحبت کنید (09194088801) یا سوال خود را در مقالات زیر بیابید و بخوانید.

قهوه مناسب من چیه ؟
بهترین نوع قهوه

شما می توانید متناسب با ابزار دماوری قهوه ی خود و ذائقه شخصیتان انواع قهوه با کیفیت را از کافه ساپتک سفارش دهید. رست قهوه ها 5 روز قبل و آسیاب آن تنها چند ساعت قبل انجام می پذیرد. دنیای کافه با بهترین دان و پودر درجه یک، تازه و معطر، همراه لحظات خوش شما.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

با سلام 10 درصد تخفیف ویژه بر روی کلیه محصول های شرکت نیاک تا یکشنبه 2 اردیبهشت    
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نحوه ارتباط*

جهت دریافت مشاوره لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.